سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پمپ فشار قوی کشاورزی؛ اجزا و کاربردهای آن

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، فناوری پمپاژ سیالات در صنایع مختلف همه روزه در حال توسعه است و در کارکردهای بزرگ‌تر مشغول به کار می‌شوند. نیاز به پمپ فشار قوی در برخی از این موارد احساس می‌شود. این وسیله با فراهم آوردن فشار بالا سیال را به ارتفاع‌های 100 متر یا بالاتر منتقل می‌کند.

 

پمپ برای دیگ بخار در ارتفاع‌های زیاد کار می‌کند مانند کارخانه‌های بزرگ یا ایستگاه‌های برقی که از پمپ‌های بزرگی استفاده می‌کنند استفاده از پمپ کشاورزی فشار قوی به کار می‌آید. در شرح جزئی‌تر این جریان شایان توجه است مقدار فشار استاتیکی (اصطلاحاً هد یا ارتفاعی که باید طی شود تا از پمپ فشار قوی خارج شود) که سیال را در فواصل عمودی یا افقی معین جابجا می‌کند، به ارتفاع پمپ معروف است.

 

با توجه به آنچه از نام پمپ فشار قوی پیداست این پمپ از فشار استاتیکی بالایی برخوردار است، انتقال سیالات تا ارتفاع‌های زیاد دلیلی است که از این پمپ در مصارف آبرسانی آتش نشانی، پمپ خانگی، زهکشی، پمپاژ آب سرد و گرم در تاسیسات صنعتی، انواع روش‌های آبیاری مزارع کشاورزی و… استفاده می‌شود.

 

پمپ فشار قوی

 

پمپ فشار قوی از انواع پمپ‌های گریز از مرکز (سانترفیوژ) به شمار می‌رود و از دو بخش اصلی شعاعی و پروانه‌های یاتاقانی تشکیل می‌شود و دارای موتور جداگانه است.

 

آب بندی پمپ‌های فشار قوی از طریق اورینگ های تعبیه شده در طبقات انجام می‌شود. دو بلبرینگی که در طرفین پره ها وجود دارد وظیفه تحمل نیروی محور و شعاعی وارد بر شافت را برعهده دارد.

 

اندازه دهانه ورودی سیال در پمپ‌های فشار قوی در بازه 30 تا 200 میلیمتر است.

 

مدل‌هایی از پمپ فشار قوی تا 1000 متر مکعب دبی دارند.

 

بازه انتقال هد این نوع پمپ‌ها بیش از 300 متر به بالا می‌تواند باشد.

 

میزان تحمل فشار پمپ فشار قوی تا 40 بار است.

 

در ادامه این مقاله به جزئیات ساختار پمپ فشار قوی، انواع آن، کاربرد، نکات کلیدی و …پرداخته شده است. جهت مشاوره و خرید انواع پمپ‌های فشار قوی از قبیل پمپ آب سانتریفیژ فشار قوی پمپ آب سانتریفیوژ فشار قوی آبروان Abravan، پمپ آب سانتریفیوژ فشار قوی wkl پمپیران، سهند پمپ تبریز و ... در سایزهای 32 الی 125 از کارشناسان ما در مجموعه کالا صنعتی کمک بگیرید.

 

ساختار پمپ فشار قوی

 

تفاوت پمپ‌های فشار قوی گریز از مرکز با سایرپمپ های گریز از مرکز معمولی این است که این پمپ‌ها دارای چند طبقه هستند. این ویژگی چند طبقه بودن افزایش فشار و افزایش هد را به همراه دارد.

 

پمپ فشار قوی دارای یک محفظه یکدست است که درون آن یک بخش رانش و مکش تعبیه شده است، تعداد پروانه‌ها (طبقات پمپ سانتریفیوژ فشار قوی) تعیین می‌کند که چند محفظه وجود داشته باشد. طبقه‌ها به کمک پیچ بهم متصل می‌شوند.

 

سیال از محفظه مکش که در سمت چپ پمپ فشار قوی واقع شده وارد می‌شود از پروانه‌ها عبور می‌کند. هر پروانه به هر محفظه‌ای مخصوص به خود با پیچ تثبیت شده است.

 

دیفیوژر مبدل سرعت به فشار است و پشت پروانه قرار دارد. پروانه درون دیفیوزر در چرخش و دیفیوزر ثابت شده است. کوپلینگ مکانیکی در سمت چپ پره‌ها شافت را در جای خود در محفظه نگه می‌دارد.

 

این مسئله از وقوع هر گونه خرابی و نشت در پمپ جلوگیری می‌کند. یاتاقان‌ها (چهار یاتاقان) در سمت چپ کوپلینگ مکانیکی قرار گرفته اند و با عنوان یاتاقان ضداستهلاک خوانده می‌شوند.

 

اجزای پمپ فشار قوی

 

پس از مکش سیال به درون پمپ و در هر طبقه از پره‌های پمپ عبور کرده و به سمت خروجی هدایت می‌شود در این بین فشار آن افزایش یافته و از طریق لوله رانش در سمت راست از پمپ خارج می‌شود.